איכות מעל הכל

בשבועיים האחרונים השתתפו כל העובדים באאוטברין ישראל בפעילות “זמן איכות”.  זוהי כבר השנה השישית, שבה מחלקת הפיתוח לוקחת נשימה ארוכה מהעשייה השוטפת, שמה בצד את הפיצ’רים, הבאגים וטרדות היומיום, ומתפנה  לזמן איכות.

העיתוי לא מקרי — סוף השנה האזרחית, האמריקאים נחים (אם לעשות שופיניג במינוס 15° נקרא לנוח), הלקוחות בחופשה, ואנחנו בזמן איכות.

 כל מי שעובד 50 שבועות בשנה בשביל לשחרר מוצרים חדשים, לשפר מוצרים קיימים, לפתור בעיות במערכות המבצעיות, לשדרג טכנולוגיות ישנות ולהחליפן בחדשות, להתאים את היישומים והשירותים שלנו לאתגרים החדשים  — יכול להבין עד כמה חשוב לעשות הפוגה, להתרכז ללא הפרעות, ולהקדיש שבועיים לעצמו.

שבועיים מתוך שנה זה נשמע מעט, אבל כשמיקוד הוא שם המשחק — מספיקים המון.

אז מה היה לנו?

בכל שנה אנחנו בוחרים נושא מרכזי, וכל צוות בוחר מהלעשות במסגרת הנושא הכללי. הנה כמה דוגמאות לנושאים בהם עסקנו בזמן האיכות בשנים האחרונות:

* הורדת עלויות — הורדת עלויות של מערכות המחשוב ע”י שיפור היעילות של השירותים. בפעילות זו הצלחנו להוריד בעשרות אחוזים את העלויות של המערכות שמגישות את המלצות של אאוטברין.

* מיזעור הזמן הממוצע לתיקון בעיות ( Mean Time to Repair/MTTR)  — הקטנת הזמן  שלוקח לנו להתגבר על תקלות. בשנה זו שיפרנו את מערכות הניטור וההתראה שלנו בצורה משמעותית, וגם החלפה של מנגנונים שבירים במנגנונים יציבים שיכולים להתמודד עם הגידול של אאוטברין.

* איך לעשות את החיים שלנו (המפתחים) לנוחים יותר — מהנדסים מסתבר הם די עצלנים, במיוחד כשמדובר בביצוע ידני של אותן המשימות שוב ושוב. בשנה זו פיתחנו כלים פנימיים ותשתיות אוטומציה לייעול העבודה שלנו וכך לפנות זמן לדברים חשובים יותר , שיפור המערכת החיסונית שלנו ע”י הגדלת אחוז הכיסוי של הבדיקות האוטומטיות’ “הוצאה לפנסיה מוקדמת” של שירותים שלא בשימוש,  פעילות גיבוש מחוץ למשרד, והקאת’ון של יומיים.

* פריסה מתמשכת (Continuous Deployment) — מעבר משחרור גרסאות  כל מספר שבועות, לפריסה רציפה של קוד (עשרות פעמים ביום) לסביבה המבצעית.

והשנה – השנה זמן האיכות היה בסימן למידה.

מה לומדים ?

היו לנו קורסים מובנים ומקיפים עם מרצים מקצועיים בתחומים מגוונים כמו: AngularJS,  Spark, “מה חדש ב Java 8″ ,”איך לכתוב שיפורי ביצועים ל Java”, “הנחיות לבניית חווית משתמש (UX) נכונה”

שקט – לומדים !

היו גם לא מעט הרצאות שהועברו על ידי המומחים של אאוטברין כמו: “למד איך להגן על התוכנה, באמצעות Hacking”, “סדנת code retreat”, “עקרונות בתכנות א-סינכרוני”, “HAPproxy – למה ומדוע”, ועוד ועוד.

זה יהיה במבחן ?

 

קינוח

אחרי שבוע וחצי של לימודים שהרגיש קצת כמו קפיצה לאחור בזמן לטכניון / לאוניברסיטה (לתיכון?),  קינחנו בשלושה ימים של הקאת’ון.

גם כאן, כמו בתוכנית ריאליטי טובה, הסוד טמון בפורמט. והפורמט פשוט:

1. מצא נושא שמדליק אותך

2. ארגן צוות מגוון (מי שעובד לבד – עובד קשה)

3. צא לדרך

** אל תאכל ארוחת צהריים גדולה, כדי שישאר מקום לפיצות (בכל הקאת’ון טוב חייבות להיות פיצות)

הזמן היה קצר, העבודה  היתה אינטנסיבית, האווירה מלאת אדרנלין, והחדר — מלא מוצרלה.

צילום אילוסטרציה

הצוותים לקחו את ההקאת’ון ברצינות, והצליחו להרים תוך שלושה ימים, פרויקטים מרשימים ביותר.

בסוף היום השלישי נפגשנו כולנו באולם ההרצאות ולכל צוות ניתנו 5 דקות להציג את הפרויקט שלו.

האקת’ון הוא לא רק לאנשי טכנולוגיה ואחת המטרות היא לאפשר לעבוד עם אנשים שאין לך הזדמנות לעבוד ביומיום: מהנדסים מצוותים אחרים, אנשי שיווק, מוצר ומכירות. כולם לקחו חלק פעיל,  גם כאן’ גיוון הוא שם המשחק.

חלק מהצוותים, בחרו בתחום שקרוב מאוד לתחום שבו הם עוסקים, בעוד שאחרים בחרו לעשות דברים ש(לפחות בינתיים)אין להם קשר לפעילות של אאוטברין.

היו פרויקטים שמטרתם שיפור סביבת העבודה שלנו, והגברת היעילות, היו פרויקטים שיכולים להפוך (עם קצת פוליש ווקס) למוצר של ממש.

דוגמאות ? בבקשה:

* אפלקציה לאיתור עובדים באאוטברין על פי המיומניות שלהם כמו שמופיע בפרופיל שלהם ב Linked-In

* אפליקציה עבור רשת חברתית מבוססת מיקום

* איפה הבוס / איפה העובדים – אפליקציה שמאתרת אנשים בתוך הבניין ומציגה על מפת המשרד איפה הם נמצאים

* מכונת זמן

* ניתוח אלגוריתמי של תכנים ברשת של אאוטברין

* מערכת ניטור גלובלית לשירותי ה IT של אאוטברין

* מערכת לניהול DNS

ועוד ועוד

ועכשיו ?

בסוף השבועיים האלה גילינו שכל מה שהשארנו בצד, המשימות, הפיצ’רים, הבאגים —  לא הלכו לשום מקום, והם חיכו לנו בדיוק במקום שהישארנו אותם. אבל עכשיו, אחרי הקורסים, ההאקת’ון, והפיצות, אנחנו עם מצברים מלאים ומוכנים לחזור לעניינים.

Leave a Reply

Your email address will not be published.